W najbliższych tygodniach otwarty zostanie nowy przystanek kolejowy na trasie z Bydgoszczy do Chełmży. Kończy się też realizacja wielu podobnych przedsięwzięć prowadzonych w ramach rządowego programu przystankowego. W kolejnych latach nie będzie on kontynuowany.
Dobiegła końca budowa nowego przystanku kolejowego położonego przy linii 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Główna. Przy
peronie o nazwie Dąbrowa Chełmińska Centrum przystaną pociągi relacji Bydgoszcz – Chełmża. Dotychczas w miejscowości funkcjonował tylko jeden przystanek (Dąbrowa Chełmińska). Teraz dostęp do kolei ma być łatwiejszy, bo pasażerowie będą mogli korzystać także z obiektu zlokalizowanego w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Leśnej.
Prace zakończone terminowo
– Jest już po odbiorze końcowym – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Nowy przystanek znajdzie się więc w rozkładzie jazdy w czerwcu, gdy w życie wejdzie jego ogólnopolska korekta. Należy podkreślić, że finalizacja inwestycji odbyła się zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez spółkę przed inauguracją robót.
Zadanie zostało zrealizowane w ramach rządowego programu przystankowego na lata 2021-2025. Zapytaliśmy więc PKP PLK także o pozostałe ujęte na liście podstawowej przystanki, które dotychczas nie zostały otwarte. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego trwa budowa przystanku Trzeciewnica. Znajdzie się on przy linii 18 Kutno – Piła Główna. – Oddanie do użytku planujemy w trzecim kwartale tego roku – zapowiada nasza rozmówczyni.
Nowe przystanki w miastach średniej wielkości
Przy tej samej linii wybudowany ma zostać przystanek Nakło nad Notecią Zachodnie. – Trwa projektowanie. Oddanie do użytku jest zaplanowane na czwarty kwartał 2026 r. – usłyszeliśmy. Inwestycja jest realizowana w formule „projektuj i buduj”.
Przy linii 33 Kutno – Brodnica powstanie zaś przystanek Brodnica Południowa (
wcześniej rozważano również nazwę Brodnica Fabryczna). Skorzystają z niego pasażerowie pociągów regionalnych do Rypina, jakie planuje uruchomić Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Aktualnie trasą tą kursuje jedynie dalekobieżny pociąg
TLK Flisak z Gdyni do Katowic, który nie zatrzyma się przy projektowanym peronie. – Planujemy podpisanie umowy z wykonawcą obiektu – stwierdza Katarzyna Głowacka. Ma on zostać otwarty w trzecim kwartale przyszłego roku.
Program przystankowy bez przyszłości
– Obecnie nie ma planów kontynuacji Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 ani też wdrożenia nowego, analogicznego programu – informuje przedstawicielka PKP Polskich Linii Kolejowych. Zaznacza jednak, że nowa infrastruktura może być finansowana także z innych źródeł. Na razie nie wiadomo więc, jakie plany w zakresie uzupełniania infrastruktury pasażerskiej będą realizowane po zakończeniu trwających inwestycji.